22 05

Studijsko putovanje turističkih novinara u Tursku

Hrvatska udruga turizma organizirala je studijsko putovanje vodećih turističkih novinara u Tursku od 15. – 18. svibnja s ciljem razmjene znanja i dobrih praksi. S predstavnicima Ministarstva kulture i turizma, udruženjima hotelijera, turističkih agencija i članovima gospodarske komore u Istanbulu i Antalyji razgovaralo se o mjerama koje su Tursku nakon krize vratile na turističku scenu, ali i problemima s kojima se i dalje suočava.

TURSKI TURIZAM

Turska je na osmom mjestu ljestvice zemalja po broju turista u 2018. na svijetu, te na 14. mjestu po prihodima od turizma. U 2018. godini Tursku je posjetilo, ne računajući turske državljane koji žive u inozemstvu, 39,8 milijuna gostiju, uz porast broja stranih gostiju od 21 posto, dok u ovoj godini očekuju 50 milijuna gostiju, uključujući turske državljane.

Prihod od turizma u 2018. povećan je za 12,3 posto u odnosu na 2017. i iznosio je 29,5 milijardi američkih dolara. Trećina prometa ostvaruje se u Istanbulu, trećina u Antaliji, a trećina u ostatku zemlje. Najvažnija emitivna tržišta su Rusija, Njemačka i Velika Britanija.

Turski turizam raspolaže s ukupno 11.596 smještajnih objekata i 1.485.650 kreveta, od čega je samo 40.000 kreveta u privatnom smještaju, a sve ostalo je hotelski smještaj.

Počeci razvoja

Ubrzani razvoj turizma u Turskoj počeo je 80-tih godina prošlog stoljeća, u čemu je važnu ulogu odigrao Zakon o poticanju turizma, donesen 1982. Turizam je proglašen strateškom granom gospodarstva, a početno je razdoblje obilježila velika sinergija države, investitora, nacionalnog avioprijevoznika i lokalne uprave. Država je investitorima dala niz poticaja, uključujući najam zemljišta na 49 godina za nula kuna, a trenutno su investitori u pregovorima s državom oko uvjeta po kojima će se taj najam produžiti. Državna turistička banka investitorima je osiguravala vrlo povoljne kredite kako bi potaknula što veći broj ulaganja, što je omogućilo snažan razvoj turskog turizma do današnje razine jednog od vodećih u svijetu.

Kriza 2015.

Ekonomske i društvene promjene koje su počele s političkim napetostima između Turske i Rusije 2015., a potom se pogoršale s pokušajem državnog udara 2016., jako su utjecale su na turističke aktivnosti u Turskoj. Rezultati turizma pali su na najniže grane od 2000., što je izazvalo ozbiljnu krizu u sektoru. Kako bi ponovno privukli goste značajno su smanjili cijene te su se u dvije godine uspjeli vratiti na broj dolazaka iz razdoblje prije krize.

Turski turizam danas

Iako se Turska u dvije godine uspjela vratiti na broj dolazaka i popunjenosti iz razdoblja prije krize, nisu uspjeli vratiti cijene smještaja niti povećati prosječnu potrošnju turista, što im danas stvara velike probleme. S padom broja dolazaka sa 36 milijuna 2015. na 25,3 milijuna dolazaka 2016., stopa popunjenosti hotela također je pala sa 61.8 posto 2015. na 50,8 posto 2016., a ponovni uspon do 39,5 milijuna gostiju 2018. pratilo je i povećanje popunjenosti na 66,2 posto. Istovremeno je, međutim, dnevna potrošnja po dolasku pala sa 715 dolara 2015. na 647 dolara u 2018. U istom je razdoblju prosječna cijena sobe pala sa 105,4 eura na 70,4 eura. Cilj je do 2023. podići potrošnju na 1000 dolara po boravku jednog gosta.

Radna snaga

Turski turizam nema problem brojnosti radne snage, ali im nedostaje edukacije i stručnosti. Može se reći da brzo reagiraju na te izazove, jer samo ove godine u suradnji Ministarstva turizma i Ministarstva obrazovanje otvaraju 10 škola specijaliziranih za turistička znanja i vještine.

U hotelima s 5 zvjezdica prosjek je jedan zaposlenik po jednoj sobi, minimalna plaća u ugostiteljstvu je 2024 lira (2250 kuna netto), a prosječna plaća sobarice je 2500 lira (2750 kuna netto).

Destinacija Antalija

Razvoj turizma u Antaliji počeo je prije 30 godina, kada su na mjestu gdje su danas resorti bile samo livade. Država, lokalna zajednica i investitori okupili su se oko zajedničkog plana i u kratkom razdobolju izgradili jednu od najjačih svjetskih destinacija all inclusive turizma. Iz današnje perspektive, priznaju da je razvoj turizma u Antaliji bio prebrz i da su previše pažnje posvetili smještajnim kapacitetima, bez adekvatnog razvoja infrastrukture. Radi se o tipičnom “resort turizmu” u pravilu visoke kategorije no razvoj destinacije ne prati hotelski razvoj. Nismo uspjeli doći do zbirnih podataka o poslovnim rezultatima hotelske industrije, no glavni direktor hotela koji smo posjetili  rekao je kako ostvaruje TREVPAR (ukupni prihod po raspoloživoj sobi) od 81.000 USD, bruto operativna dobit je 50 posto od ostvarenih prihoda, a ukupni trošak radne snage koji sadrži plaće, smještaj, prijevoz, edukaciju  i uniforme iznosi 18,3 posto od ostvarenih prihoda hotela.

Razvoj golfa kao dijela turističke ponude u Antaliji počeo je 1993. kada je država investitorima zemljište dala besplatno. Kako bi se smanjilo opterećenje infrastrukture, za zalijevanje terena ne smije se koristiti pitka voda iz vodovoda niti voda iz podzemnih bunara, nego samo izravno voda iz obližnjih rijeka. Prosječna investicija u golf po terenu je 10-15 milijuna eura, a povrat je tri godine računajući samo naknade za igranje.

Antalija danas ima 14 golf terena, na kojima godišnje igra 125 tisuća golfera, koji ostaju prosječno sedam dana i igraju pet partija, uz naknadu po igri između 100 i 150 eura. Godišnje se odigra 550 tisuća igara, što daje prihod od oko 70 milijuna eura samo od naknada za igranje golfa. Uz to, golferi prosječno troše za vrijeme svog boravka između 1200 i 1500 eura, odnosno dvostruko više od prosjeka ostalih gostiju. Najveći broj dolazaka u golf turizmu ostvaruju Englezi, Nijemci, Skandinavci i Belgijanci.

TMR_1985.jpg
TMR_1992.jpg
TMR_1993.jpg
TMR_1995.jpg
_MG_5622.jpg
_MG_5641.jpg
_MG_5651.jpg
_MG_5662.jpg
_MG_5664.jpg
_MG_5685.jpg
_MG_5699.jpg
_MG_5707.jpg
_MG_5710.jpg
_MG_5722.jpg
_MG_5725.jpg
_MG_5731.jpg
_MG_5733.jpg
_MG_5736.jpg
_MG_5741.jpg
_MG_5748.jpg
_MG_5757.jpg
_MG_5768.jpg
_MG_5785.jpg
_MG_5797.jpg
_MG_5798.jpg
_MG_5808.jpg
_MG_5826.jpg
_MG_5836.jpg
_MG_5841.jpg
_MG_5845.jpg
_MG_5870.jpg
_MG_5883.jpg
_MG_5888.jpg
_MG_5898.jpg
_MG_5907.jpg
_MG_5909.jpg
_MG_5918.jpg
_MG_5921.jpg
TMR_1913.jpg
TMR_1921.jpg
TMR_1928.jpg
TMR_1930.jpg
TMR_1932.jpg
TMR_1933.jpg
TMR_1937.jpg
TMR_1940.jpg
TMR_1942.jpg
TMR_1946.jpg
TMR_1948.jpg
TMR_1954.jpg
TMR_1957.jpg